Eesti monumentide e-kataloog

Est Rus Eng Ger Fra Spa Por Ita Swe Fin Lit Lat

Fotod vajavad uuendamist!

Foto: Heiki Koov, september 2010.

 

Tapa sümboli - auruveduri - avamine toimus 3. augustil 1996.

Uuel kohal asub vedur ...

 

Tapa on väga tihedalt seotud raudteega. Võibki öelda, et linn sai elu tänu raudteele. Tapat läbis 1869-ndal aastal ehitust alustatud Paldiski-Peterburi liin ja 1875 sai siit alguse Tapa-Tartu harutee.

Tapa ajaloost on juttu näiteks http://et.wikipedia.org/wiki/Tapa, www.tapamuuseum.ee, ajalehes "Virumaa Teataja" 27.07.1996.

 

Tapa jaamahoone Tallinna poolses otsas seisev auruvedur on toodetud 1950.aastal Brjanski tehases konstruktor Lebedjanski projekti järgi, veduri katel aga Peterburi ligidal Kolpino Ižora masinatehases. Veduri number on L- 1361. Algul oli vedur kasutusel Jaroslavlis, siis Murmanski liini Kandalaksa, Petroskoi, Medvežnaja Gora ning Oktoobriraudtee Leningradi sorteerimisjaamas ja Bologoje depoos. 1963. aasta mais saabus vedur Tartu depoosse ja hakkas vedama kaubaronge Tapa-Tartu-Petseri-Valga liinil. Läbisõit: 2 167 132 km, neist Eestis 1 202 049 km. Reservis alates aastast 1975. 1995 kanti maha.

 

3.08.1996 tähistati Tapa linna 70. aastapäeva. Selle ürituse raames avati ka pidulikult auruvedur-mälestusmärk. Lindi lõikas läbi Tunne Kelam. Juubelipidustustest ilmus ajalehes "Virumaa Teataja" mitu artiklit: ürituste ajakava 1.08.1996, eelteade Tapal kahe  mälestusmärgi (avati ka Tapa ajakivi) avamisest 3.08.1996, fotod toimunud üritusest 6.08.1996

 

"Virumaa Teataja" 17.08.1996 artiklis "Lõhkumine ja lammutamine kui elunorm" on juttu sellest, kuidas vedur on vaid mõne nädala jooksul varaste ja muidu lõhkujate poolt päris korralikult kannatada saanud. Algselt oli plaan teha veduri söepunkrisse Tapa muuseumi filiaal, aga juba praegu olukorda hinnates, tundub selline idee teostamatu.

 

Vedur sattus pildile ka kahe aasta pärast "Virumaa Teataja" 7.08.1998, artiklis, kui tutvustati 14. augustil toimuva Tapa linna päeva tegemisi.

 

"Virumaa teataja" 19.01.2010 ilmus samuti põhjalik jutt vedurist, http://www.virumaateataja.ee/213399/tapa-veduril-taitus-kuuskummend-aastat/.

Vedurist on jutt ka venekeelses ajalehes (mis ajaleht, kuupäev, uuesti skaneerida).  

 

"Virumaa Teataja" 3.07.2011 veebilehel ja 31.08.2011  veebilehel on juttu, et AS EVR Infra, Tapa päästerongi meeskond ja AS Tapa veduridepoo alustasid veduri liigutamist jaamahoone poole. Kavas on vedur puhastada, taastada, värvidase ja asetada see spetsiaalsele postamendile. Projekti elluviija on Tapa Linna Arengu Selts. Tegemisi rahastatakse EL Leader programmist 38 000 euroga ja Eesti Raudteekultuuri Fondist 14 500 euroga.

 

 

Foto: ??? 30.07.1996. Tapa muuseum. Foto: ???? Tapa muuseum.

Foto: ???? Tapa muuseum.

Tunne Kelam avamisel, 03.08.1996.a. Tapa muuseum.

 

Talvised fotod, autor Tiina Paas, Tapa muuseum.

Foto: Tiina Paas, talv 2010. Tapa muuseum. Foto: Tiina Paas, talv 2010. Tapa muuseum.

Foto: tiina Paas, talv 2010. Tapa muuseum.

 

 

 

Tänased fotod:

Foto: Heiki Koov, september 2010. Foto: Heiki Koov, september 2010.

Foto: Heiki Koov, september 2010. Foto: Heiki Koov, september 2010.

 

(kas hiljuti on jälle vedurit restaureeritud?)

 

Foto: Tiina Paas, talv 2010. Tapa muuseum. Foto: Heiki Koov, september 2010.

Foto: Heiki Koov, september 2010. Foto: Heiki Koov, september 2010.

Foto: Heiki Koov, september 2010.