2014 aasta alguses avaldati ajakirjanduses mitmeid artikleid rongifirma Elroni saamatusest ronge õigel ajal, õiges pikkuses ja õigesse kohta saata. Jäi mulje, et kõik on nüüd ainult rongiga sõitma hakanud ja muud liikumisvõimalused täiesti unustanud. Kui mõelda, kui kiireks, mugavaks ja võimalusterohkeks on tänapäeval transport läinud, siis paneb imestama, mille üle aastakümneid tagasi inimesed rõõmu tundsid. Ometi oli ka siis uus buss, laev või rong jälle suur samm arengus edasi.
Järgnevalt mõned artiklite näited transpordi teemadel ajalehest "Punane Täht" koos internetist leitud fotodega.
Eestisse raudtee ehitamisest (Paldiski-Tallinn-Narva-Peterburi liin valmis sügisel 1870) avaldati mitu väga põhjalikku artiklit: 29.10.1960, 10.10.1963, 10.10.1970.
Kui tänasel päeval ei leia paljud raudteejaamahooneid rakendust, siis nõukogude ajal oli raudteetransport põhiline.
"Punane Virumaa" 6.03.1941 - artiklis väljendatakse rahulolematust Rakvere-Kunda reisirongide/dresiinide kindla sõidugraafiku puudumise ja sobimatute piletihindade üle.
"Viru Sõna" 25.07.1946 - lugu ebaviiskast raudteejaama kassapidajast.
Kohalikku rajoonilehte jõudis mitmeid uudiseid uutest rongidest ja jaamahoonetest:
- 6.04.1957 on teade Tallinn-Pärnu kitsarööpmelisele rongiliinile saabunud uutest Poolas valmistatud veduritest.
- 21.05.1959 lehes on väike artikkel Vaeküla jaamas toimunud korrastustöödest.
Vaeküla raudteejaam, 1930. aastad, RM F 1259:17, SA Virumaa Muuseumid, http://www.muis.ee/museaalview/1441301.
Vaeküla jaam. Foto: Carl Sarap, 1936, RM F 100:378, SA Virumaa Muuseumid, http://www.muis.ee/museaalview/952130.
- 21.06.1960 informeeritakse võimalusest sõita elektrirongiga Tallinnast Kloogaranda. Sealne rand oli nõukogude ajal tallinlaste üks lemmik puhkekohti.
- 11.11.1967 lehes on foto ja lühike jutt Suure Oktoobri 50. aastapäevaks valminud Balti jaama uuest hoonest.
- 4.08.1981 on teade rekonstrueeritud Tallinn-Pärnu-Mõisaküla-Riia raudteeliinist. Fotol on esimene rong Lenini pildi ja "Slava KPSS" ("Elagu Nõukogude Liidu Kommunistlik Partei") loosungiga.
Rakvere linnaliinibusside marsruutidest võib korraldada viktoriini! Kas keegi veel mäletab, mis tänavaid mööda sõitis buss number 4 (13.03.1976)? Aga, et ka buss number 6 on kunagi linnas ringi sõitnud (1.06.1972), see tuleb küll enamikele tänastele rakverlastele ilmselt üllatusena!
Aga milliseid linnaliinibusse te mäletate? Kui ma väga väike olin, siis sõitsin Komsomoli tänavalt (tänane Laada tänav) Rakvere Norma tsehhi juurde LAZ bussiga. 1977 saabusid LiAZ bussid (5.03.1977). Minu mäletamist mööda olid bussid punaste või lillade triipudega ja minu lemmik oli roheliste triipudega.
LAZ buss (detail fotost http://en.wikipedia.org/wiki/File:LAZ-695_BK_1978_AK_%28Rivne%29.jpg).
Detail fotost http://3dtutorials.ru/3d-modeli-avtomobilei/859-3d-model-avtobusa.html. LiAZ bussist on põhjalikult juttu http://et.wikipedia.org/wiki/LiAZ-677.
Aga kas esimesi Ikaruse mäletate? 2.10.80 artiklist võib aru saada, et esimesed sellised bussid läksid Sõmeru, Kunda ja Vinni liinidele.
Foto Ikarus-260 bussist, http://index43su.narod.ru/warsawtreatypart3/ikarus260slide002.jpg
Küsin ka ära, kas vana bussijaama mäletate? See väike valge hoone praeguse Grossi kaubamaja kohal? Millal see jaamahoone avati (5.01.1971)? Minu isa rääkis sellise loo: 1970. aasta lõpus tahtis ta osta vana bussijaama kassast pileteid Tallinna. Eks tol ajal oli palju bussiga sõitjaid ja ka aastalõpuga seoses veelgi rohkem. Tema seisis hästi pika "saba" ära ja kui ta lõpuks kassaluugini jõudis, siis kassapidaja ütles, et nüüd see bussijaam suletakse ja piletimüük jätkub uues jaamahoones. Kui isa uude jaamahoonesse jõudis, siis seal oli ootamas juba sama pikk järjekord, millise ta vanas jaamahoones ära oli seisnud ...
26.02.1977 artiklis on juttu Rakvere linnaliinibusside talongide müügil esinevatest probleemidest.
Vaja fotod vanadest bussijaamadest?
Mina ise ei ole kordagi sõitnud vana tumepunase "Ikarusega". 16.10.1956 lehes teavitatakse, et Ungarist on saabunud ja saabumas Tallinna bussiettevõttele kokku 25 eriti mugavat „Ikarus“ kaugsõidubussist.
Neis bussides on lisaks pehmetele istmetele isegi kupeed lauakese ja lambiga, küttesüsteemist rääkimata. Loodetavasti said rakverlased sellega Narva või Tallinna suunas sõita.
4.09.1958, 7.07.1959 ja 14.07.1959 ajalehtedes kurdetakse probleemide üle Tudu ja Uhtna bussiühendustes.
Uus küsimus - kui palju maksis nõukaajal taksosõit? Kas 80-ndate lõpus võis olla hinnaks 20 kopikat sõidu alustamine ja 20 kopikat kilomeeter? 12.12.1970 lehes tutvustatake uusi "Volgasid", mis hakkavad Rakvere ümbruses sõitma. Hind oli siis 20 kopikat sõidu alustamine ja 10 kopikat kilomeeter.
Foto veebilehelt http://www.imcdb.org/vehicle_123929-GAZ-24-Volga-1973.html.
Kas mäletate, et Rakverest sai marsruuttaksoga sõita Tallinna (ja vist ka Tartusse)? 28.08.1956 artikli andmetel kestis sõit Rakvere ja Tallinna vahel 1 tund ja 30 minutid ehk sama kaua kui tänasel päeval kiirbussiga!
Veotakso alguseks Rakvere linnas võib 29.06.1976 ajalehe andmetel pidada juulit 1976. Kaks veoautot seisid Rakvere turuplatsil. Huvitav oli hinna arvestus: 20 kopikat oli kilomeetri hind ja 2 rubla seisutunni hind. Tasuda tuli aga topelt. Kas mõte oli siis selles, et kinni tuli maksta ka veotakso tühjalt tagasisõit turuplatsile?
Kas mäletate veel selliseid siniseid furgooniga autosid, Tšehhoslovakkias valmistatud AVIA-sid? 30.01.1986 avaldatud artikli põhjal oli neid Rakvere rajoonis juba ligi kolmkümmend. Selle automargiga on mul meeles ka üks minu poisilik unistus. Kusagil kaheksakümnendate lõpus hääletasime sõpradega Võsu-Haljala teel ja meid võttiski peale üks AVIA. See ei olnud tavaline kaubik vaid kohandatud mingi asutuse varustajale, kes autoga mööda Nõukogude Liitu ringi sõitis. Furgooniosas oli mõnus voodi ja kõik muudki mugavuses pikkadeks reisideks. Oi ma oleks tahtnud ise sellise autoga maailma avastada ...
Foto veebilehelt http://globalcarbrands.com/foto/avia-a-21-f/07/index.html.
Kui juba jutt uutele autodele läks, siis veel üks huvitav artikkel: 26.01.1971 lehes on juttu Rakvere rajooni saabunud esimesest kolmest "Žigulist". VAZ 2101 oli tollel ajal paljudele unistuste auto.
Detail fotost http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1975_VAZ_2101.jpg.
Maksudest ja palkades tuleb ka eraldi rubriik, aga olgu siinkohal öeldud, et automaks oli nõukaajal täiesti olemas. Kui palju maksu maksta tuli, seda siit 26.03.1985 artiklist teada ei saa, küll aga seda, kes olid maksust vabastatud.
Seoses siinse lennundusega meenub meile sageli esimesena film "Noor pensionär", kus emalendur lendas "moosiriiuliga" Tallinnast Pärnusse. 23.05.1957 artikli andmetel toimus lendamine tegelikult päris mitmetel kohalikel liinidel: Tallinn-Viljandi-Tartu, Tallinn-Jõhvi, Tallinn-Pärnu, Tartu-Viljandi-Pärnu.
Kuigi Rakvere rajoonist vist ühtegi laeva regulaarliini ei läbinud, ilmus ajalehes sellegi poolest mitmeid laevaga sõitmise artikleid:
- 22.05.1956 lehes on uudis järgmisel aastal Sõrve poolsaarel valmivast seitsme kilomeetri pikkusest kanalist, mis aitab kalalaevadel palju aega kokku hoida.
- 6.06.1957 - voolujoonelise jõetrammiga "Lydia Koidula" saab nüüd Tartust kiirelt ja mugavalt teistesse Emajõe-Peipsi piirkonna asulatesse. Laeval on ka puhvet veevärgi ja jääkapiga!
- 28.08.1958 lehest saame teada, et eelmisel aastal (1957) tehti algust regulaarse aastaringse praamiühendusega Virtsu ja Kuivastu vahel. Selleks kasutati jäälõhkuja-praami "Sõprus".
Praam "Sõprus", MM F 340/5, Eesti Meremuuseum, http://www.muis.ee/museaalview/137501.
- 20.04.1967 artiklis tutvustatakse Hamburgist saabunud laeva "Tallinn", mis hakkab edaspidi sõitma Tallinna ja Helsingi vahel.
- 18.05.1971 lehes on jälle materjali kodulooliseks viktoriiniks! Mis nime kandsid veealuste tiibadega laevad, mis sõitsid Tartu ja Pihkva vahel? Õige vastus: "Tuuslar" ja "Peipsi Jõnn". Siin artiklis on lühidalt nimetatud ka teisi Peipsi ja Emajõe laevaekskursioone.
Piirissaar. Foto. Viktor Salmre, 1975, ERM Fk 2644:10315, Eesti Rahva Muuseum, http://muis.ee/museaalview/1517227.
- 24.04.1979 lehes on foto ja lühiülevaade hiljuti avatud Tallinna merevaksalist. Kas see on sama hoone, kus praegu asub A-terminal?
Troll oli Eestis nii uudne sõiduriist, et 1.07.1965 lehes teavitati peagi algavast liiklusest esimesel liinil Tallinnas "Estonia" teatri juurest hipodroomini.
Kes meist ei oleks torisenud oodates valgusfoori rohelist tuld olukorras, kus ühtegi teist autot ei ole silmapiiril. Juba võiks ammu sõita, aga ei saa - foorituli on endiselt punane. Huvitav, miks ei ole juba 31.05.1958 ajalehes tutvustatud "aruka" valgusfoori ideed ikka veel töösse rakendatud - "salasilm" jälgis, kust ja kui palju autosid ristmikule läheneb ja vastavalt ka rohelist või punast tuld näitas.
15.04.1976 artiklis on Autobaasi nr. 2 töökuulutus.
26.03.1985 lehes on juttu transpordivahendimaksust vabastatute kategooriad.
Krimiteadete rubriik tuleb eraldi, aga üks huvitav artikkel 8.01.1987 lehest tasuks ka siin esile tõsta. Kas O-tähega algava autonumbriga seoses tuleb midagi meelde? Aga Gorbatšovi aegne alkoholismivastane võitlus? Pange kaks asja kokku ja saamegi teda, et O-tähega algav number kinnitati autole, mille juht oli purjuspeaga või ilma lubadeta miilitsale vahele jäänud.